Několik základních informací o projektu
TRINITY je doom metalový projekt, který hudebně navazuje na průkopníky žánru Candlemass a Solitude Aeturnus, ve stylu je patrný i (mírný?) vliv gothic, konkrétně Saviour Machine. V roce 2022 vyšlo u vydavatelství Soundmass debutové album. TRINITY má svůj profil na Bandzone a po vydání alba i oficiální stránky v angličtině.

Jak to všechno začalo
Na začátku přelomu 80. - 90. let jsem byl jako vyhraněný metalista ovlivněn množstvím kapel, z nichž velký vliv na mou hudební orientaci měli kromě dnes již "klasických" metalových kapel (Iron Maiden, Helloween, Judas Priest, Metallica, Dream Theater) i dva zmínění Candlemass a Solitude Aeturnus. V té době jsem působil jako zpěvák a kytarista v několika kapelách velmi lokálního významu stylově se pohybujících mezi thrashem, blackem a doomem. Potom, co jsem v první polovině 90. let stal křesťanem, jsem se definitivně rozešel s filozofií a duchovním poselstvím doom metalu (doom = zhouba, smrt, zlý osud) a opustil jako hudebník vody metalu vůbec. Poté jsem se dlouhé roky aktivně věnoval soudobé bohoslužebné hudbě.
Zpět k metalu jsem se jako hráč a zpěvák vrátil v roce 2005 v projektu Postilion balancujícím na hranici hard rocku a heavy metalu, abych zhruba po dvou letech zjistil, že skládat a hrát doom metal je mi přece jen nejbližší. V létě 2007 jsem přizval ke spolupráci rodnou sestru Judith a kamarádku Mary, se kterými jsem již několik let předtím v hudební oblasti spolupracoval. Zrodil projekt, který jsem nazval TRINITY (nejen proto, že v něm participují tři živí hudebníci).

Jak to pokračovalo
Zásadní otázka, kterou jsem řešil, byla témata zpracovávaná v textech a vůbec poselství, které chci posluchačům přinést. V doom metalu (jak už název napovídá) se zpívá o smrti, beznaději a zatracení. Otázky života a smrti, snů a pádů, radosti a zoufalství jsou témata, která se objevují s i v mých textech a kterým se nevyhneme ani v našich životech. Poselstvím TRINITY ale od počátku nemělo být šíření beznaděje a pocitu bezmoci před zlem, které nás obklopuje. Jedním ze základních pilířů toho, v co věřím, je naděje v situacích, které se mohou zdát bezvýchodné. Proto jsem hudební styl TRINITY označil jako "doom and rebirth metal". Ačkoli mám hodně rád češtinu pro její jazykové bohatství a ačkoli češtinu ve své ostatní tvorbě rád používám, písně TRINITY jsem se rozhodl komplet komplet napsat v angličtině. Příznivcům metalu nemusím jistě důvody vysvětlovat. Už v roce 2007, krátce po vzniku TRINITY, jsme natočili dvě první nahrávky. Prvotní záměr byl dopracovat hudební i zvukovou úroveň tak, aby mohlo vyjít oficiální demo. V letech 2008 - 2011 jsme natočili materiál, který se mi ale nezdál na demo dostatečně kvalitní. V roce 2010 jsem tehdy s osmiletou dcerou pořídil sadu fotografií, které jsem chtěl využít na cover a booklet. Tady je několik ukázek:



Nahrávání skladeb jsem si vzal kompletně na starost sám, a to především z finančních důvodů. Snažil jsem se zužitkovat hudební i technické poznatky, které jsem získal během předchozího hudebního působení, při práci na projektu Postilion i při nahrávání dema AMNISU. Pre-demo snímky, které si tu můžete poslechnout, pocházejí z let 2010-2011 a blíží se kvalitě, kterou demo mělo mít. Za největší slabinu jsem považoval svůj zpěv a sóla, z nahrávek je patrný špatný mix, který jsem ale chtěl řešit až po nahrání nových vokálů a sól.
K vydání dema ale nakonec nedošlo. Práce na projektu TRINITY začala na několik let stagnovat kvůli mému angažmá v kapele AMNIS. S AMNISem jsme začali víc zkoušet, koncertovat i nahrávat a já jsem zjistil, že nemám sílu věnovat se dvěma hudebním závazkům zároveň.
V roce 2016 jsem v souvislosti s útlumem aktivity AMNISu práci na projektu obnovil. Posílila mě i nabídka na vydání plnohodnotného alba, kterou jsem dostal od australského vydavatelství Soundmass. Album s názvem "Memories of the Ancient Presence" mělo obsahovat 7 písní. Pro posluchače doom metalu nemusím ani psát, že i tak malý počet písní znamená bezmála 45 minut muziky.
Původně jsem chtěl použít původní nahrávky a opravit, co bude potřeba, ale zjistil jsem, že je potřeba nahrát znovu úplně všechno. V období 2016 - 2020 jsem postupně pořizoval lepší nahrávací techniku i nástroje, pracoval na dotažení aranže (někeré písně doznaly velkých změn) i textů, experimentoval se zvukem a stále dokola nahrával. Nakonec jsem byl s výsledkem alespoň trochu spokojený. Bojoval jsem také s psychickou únavou ze svého zaměstnání a tak šla práce pomaleji, než jsem původně předpokládal. Dá se říct, že rok 2018 se nesl ve znamení nahrávání doprovodných kytar a baskytary, v roce 2019 jsem aranžoval a nahrával vokální linky a v roce 2020 jsem zápasil s nahráváním sól. Ke konci roku 2020 jsem už jen opravoval některé vokály a pracoval na finální mixáži. Na přelomu let 2020 a 2021 bylo téměř vše hotové a věnoval jsem se jen posledním drobným úpravám.

Jak to vypadá teď
Na podzim roku 2021 nastal velký okamžik a podepsal jsem smlouvu s vydavatelstvím Soundmass (děkuju moc za trpělivost) a na jaře 2022 CD oficiálně vyšlo. Roky 2022 - 2023 jsem strávil povětšinou prací na folkovém projektu s českými texty pod názvem Bard, ale zároveň jsem se probíral materiálem na druhé album TRINITY, který jsem shromažďoval už během přípravy prvního alba. Nahrál jsem první demosnímky nových skladeb.
Můžete si přečíst recenzi alba na Angelic Warlord a rencenzi na Metal Resource. CD TRINITY si můžete v případě zájmu objednat na info@ibard.wz.cz.
Zde je odkaz na Youtube, kam umístilo vydavatelství Soundmass skladbu The Fall.

Album TRINITY "Memories of the Ancient Presence" na Spotify.




Výhledy do budoucnosti
Ihned po dokončení folkového projektu se chci pustit do plné práce na novém albu, které se bude jmenovat Lux in Tenebris. Doufám, že se ho podaří nahrát a vydat dříve než za 10 let.


2009

2022

Bard (vocals, guitars, bass, samples) --- Judith (vocals) --- Mary (vocals)


Pre-demosnímky (2009 - 2011)
The Ancient Presence mp3 lyrics
The Fall mp3 lyrics
Sanctuary mp3 lyrics



Úvodní stránka