Několik základních informací o projektu
Christ of the Black (CotB) je (un)blackmetalový projekt, který si kladl za cíl zaplnit jednu z mezer na české křesťanské hudební scéně. Jeho vznik byl do jisté míry experimentem, v letech 2011 a 2012 byl spolu s působením v kapele AMNIS mou hlavní hudební aktivitou. Mottem projektu je výrok: "Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní." Je mi líto, že jsem věci nedotáhl alespoň do vydání oficiálního dema. CotB má svůj profil na Bandzone.

Jak to všechno začalo
CotB vznikl za nejzvláštnějších okolností ze všech mých hudebních počinů, na kterých jsem se kdy participoval. Po jedné vášnivé diskusi na Combatantu (bývalé česko-slovenské metalové fórum) o smysluplnosti označovat kapelu nebo metal jako křesťanský (zvláště se týkala extrémnějších odnoží jako thrash - death - black metal) jsem se rozhodl, že vytvořím fiktivní českou (un)black metalovou kapelu a trochu se pak pobavím diskusemi, které se kvůli ní rozvinou.
Ačkoli šlo z mé strany o fikci, musím poznamenat, že z má hra neměla formu recese. Veškerou hudební produkci jsem myslel vážně, jak po stránce hudební, tak i textové. Základem samozřejmě muselo být vytvoření nahrávek, které by bylo možné veřejně prezentovat. Z hudebního hlediska to pro mě byla výzva, protože black metalu jsem se léta nevěnoval. Měl jsem sice za řadu let v šuplíku nastřádané různé hudební nápady i náměty na texty, ale musel jsem dokázat vytvořit z nich smysluplné skladby. Proto, že jsem nechtěl stvoření kapely příliš odkládat, rozhodl jsme se pro jednoduchou a syrovou variantu black metalu. A tak v krátké době vznikla první věc - I found, ve které se snoubí "sypavé" pasáže s houpavým rytmem typickým pro pomalé blackové skladby. Práce šla kupodivu rychle dopředu. Aby skladba nevyzněla až tak primitivně, doplnil jsem ji intermezzem s ženským vokálem, ve které jsem nepožádal o pomoc nikoho jiného než sestru Judith (Amnis, Trinity).
Pro kapelu jsem poté vytvořil logo ve dvou provedeních (logo 1 a logo 2), pořídil fotografie členů, když mi zapózovali přátelé a manželka. Pak jsem zřídil profily členů i kapely samotné na Bandzone. Aby nebyla "I found" na profilu osamocená, natočil jsem ještě skladbu v pomalém, šestiosminovém rytmu Via Crucis (pro mě osobně odpověď na Bathory). Byla postavená na motivu, který jsem použil už dávno předtím v projektu Samarithan. Jako působiště kapely jsem uvedl nejzápadnější výběžek naší země - Aš. Vtipné bylo, že v Aši fungoval rockový klub a CotB brzy po zřízení účtu dostali nabídku vystoupit v něm. A záhy jsem byl dotazován, proč se neúčastníme ašské metalové kompilace. Profil kapely jsem doprovodil "tajemným" textem s duchovní tematikou a mohl jsem rozjet diskuse na Combatantu. Bylo zajímavé, že ačkoli jsem použil kolem kapely řadu prvků křesťanské symboliky (samotný název, pseudonymy členů, symbolika v průvodním textu), nikdo mi nechtěl na fóru věřit, že jde o kapelu s křesťanským poselstvím, protože to nikde v profilu nebylo explicitně uvedené. I loga jsem záměrně vytvořil s motivem souměrného kříže (má výhodu, že se nedá obrátit). Až když jsem do diskuse vstoupil jako frontman kapely Sir Forgiven a prvky symboliky vysvětlil, změnili přátelé názor. Až pak jsem přiznal, že Bard a Sir Forgiven je jedna a tatáž osoba.

Jak to pokračovalo
Potom, co kapela začala "oficiálně" existovat a mí přátelé se dozvěděli pravdu, jsem se pustil do dalších dvou skladeb "Water and Fire" a "Black Souls", které už v té době existovaly ve formě fragmentů. Druhá z nich měla být vlajkovou lodí zamýšleného pětipísňového dema Pentalogy. Čtveřici songů mělo uvádět instrumentální intro "Cry of the Spirit", ve své podstatě předehra k písni "I found".
Ještě musím zmínit jednu věc týkající se názvu. Až s dlouholetým odstupem jsem zjistil, že název kapely může v američanech vyvolávat kontroverze, protože jim asociuje sektářské seskupení (Černošský mesiáš?). Než jsem projekt pojmenoval, dlouho jsem o názvu přemýšel a nic podobného jsem neměl na mysli. Spojení "Christ of the Black" zanívá v titulní skladbě projektu Black Souls a je obrazné. Z kontextu nejde o Mesiáše lidí s černou barvou kůže, ale lidí s černou duší. V textu nejsou barvy černá a bílá použity v žádném rasovém kontextu, ale jako alegorie hříchu a čistoty.
Skládání a aranžování mě začalo opravdu bavit, k tvrdším formám metalu jsem měl od mládí blízko a CotB pro mě znamenalo hudebně zajímavý protipól k rock-metalovému POSTILIONU i doom metalové TRINITY. Především díky práci na Vodě a ohni jsem změnil původní záměr, aby CotB byl jednoduchý a syrový black metal jako prvotina I found. Kompozice a aranže jsem začal upravovat a prvním hmatatelným výsledkem byla nová, propracovanější verze Via Crucis. Na čas jsem sehnal ke spolupráci Týnu Votrubcovou (alias Lady Blackchase), která doplnila poslední zmíněný song svým vokálem. Domluvili jsme se i na klávesách, ty ale na Cry of the Spirit nakonec zahrál můj táta (R.I.P.). Kvůli vytížení v kapele AMNIS (v roce 2012 jsme odehráli nejvíc koncertů za celou dobu existence) nakonec materiál CotB zůstal ve formě pracovních nahrávek a v roce 2012 jsem práci na projektu pozastavil. Několikrát jsem se k němu vracel a do písní zapracovával změny, ale nahrávky jsem ani tak neviděl hodné vydání dema.

Výhledy do budoucnosti
Původně zamýšlené oficiální EP demo se mi vydat nepodařilo, ale za dobu od vzniku projektu jsem nasbíral materiál na další písně. A tak se můj záměr změnil a chtěl bych vydat "plnočasové" demo nebo album. V roce 2022 jsem se po vydání alba TRINITY opět k projektu na chvíli vrátil a do demo podoby dotáhl alespoň titulní song projektu Black Souls, která je k poslechu i na Youtube.




Sir Forgiven (guitar, bass, vocals) - Lord X-Evil (drums, vocals) - Lady Blackchase (keys, vocals) - Lady Resurrecta (vocals)




Cry of the Spirit (pre-demo) mp3 instrumental
I found (pre-demo) mp3 text
Via Crucis (pre-demo) mp3 text
Water and Fire (pre-demo) mp3 text
Black Souls (demo 2022) mp3 text




Hlavní stránka